HÄÄL JA HÄÄLELIIGID
Hääl:
Aktiivne suhtlemine inimeste vahel toimub kõneldes, selleks kasutame häält. Hääleorgan on kui muusikainstrument, mille kõrgus, tugevus ja tämber on iga inimese puhul kordumatud. Hääle abil on võimalik edastada informatsiooni, aga ka väljendada emotsioone ja meeleolusid. Vokaalmuusika on vanim muusikaliik. Erinevates muusikastiilides on ka hääl tekitamise viis erinev.
Hääleorganid
Ülesannete järgi võiks koondada hääleorganeid kolme alagruppi:hingemiselundid (kopsud, diafragma e vahelihas, hingetoru ), hääletekitaja (kõri – , häälepaelad), resonaatorid (suukoobas, ninakoobas, huuled, hambad)
Kuidas tekib hääl?
Sissehingatud õhk surutakse vahelihase abil hingetorru ja kõrisse. Kõri on tugevdatud rõngakujuliste kõhredega millest kõige suurema kilpkõhre taga asetsevadki häälepaelad. Hääl tekib siis, kui häälepaelte vahelt läbiminev õhk paneb need võnkuma e vibreerima.
Sulle võivad huvi pakkuda need õppematerjalid:
Ruutvõrrandi mõiste, ruutvõrrandi lahendivalem, ruutvõrrandi liigid
Ratsionaalavaldised
Tutvus keemiaga
Reesi Kuslap ja Kristiine Kurema. Kuidas õhinaga õpetada ehk mismoodi innustada õpilasi õppima?
Silbitamine algklassidele
Ruutjuur, tehted ruutjuurtega
Атомы и молекулы
Растворы
Eesti keele grammatika kordamine 7. klassile
HANS JA GRETE. Muinasjutt kuulamiseks
Harjuta eesti keelt A2-B1
Peastarvutamine eelkoolile
Eesti keele grammatika gümnaasiumile: kokku- ja lahkukirjutamine
Eesti keele grammatika gümnaasiumile: täheortograafia
Hääle kõrgus
Sõltub häälepaelte pikkusest: mida pikemad need on, seda aeglasemaid võnkeid need tekitavad ja seda madalam on hääl.
Hääle tämber
On seotud inimese häälepaelte anatoomia iseärasustega ning inimese üldise seisundiga.
Hääle tugevus
Sõltub häälepaelte pinguolekust. Tulevased professionaalsed lauljad pööravad õppides tähelepanu just ülal nimetatud kolmele omadusele: avardavad hääle ulatust nii üles kui ka allapoole, arendavad hääle tugevust ja kandvust ning kujundavad tämbri isikupära.
Häälemurre
Poistel hakkab häälemurre keskmiselt 12-13 aasta vanuselt ja mehehääl kujuneb välja paari aasta jooksul. Häälemuure on tingitud häälepaelte suurenemisest ning kõrikõhrede ja kõrimuskulatuuri arengust meessuguhormoonide toimel. Häälemurde ajal ei tohiks mingil juhul vältida rääkimist, võib ka laulda. Mida rohkem häält aktiivselt kasutada, seda kiiremini häälemurre möödub. Ka tütarlastel toimub häälemurre, st häälepaelad kasvavad ning lapsehääle asemele tuleb lopsakam naisehääl. Neil pole aga muutus nii tajutav, sest häälepaelad pikenevad vähem kui poistel.
Hääleliigid
Mees- ja naishääled jaotatakse hääleliikideks hääle kõrguse ja ulatuse järgi. Sopran – kõrge naishääl. Lüüriline sopran – kerge ja särava tämbriga; koloratuursopran – kõrgem kui sopran, võimeline laulma eriti virtuoosseid partiisid; dramaatiline sopran – eriti kandva tooniga, laulab ooperis dramaatilise rolle, subrett – kergem lüüriline ja koloratuursopran
Sopran
Kõrge naishääl
Wolfgang Amadeus Mozart “Halleluuja” teosest “Exultate jubilate”
Metsosopran
Keskmise kõrgusega naishääl. Ulatus jääb soprani ja aldi vahele, tämber on sumedam (томный) kui sopranil, kõige enam levinud naishääl
Annely Peebo / Jõuluöö
Tenor
Kõrge meeshääl. Lüüriline tenor – loomulik tenor; kangelastenor – laulab ooperites dramaatilise ja kangelaslikke osi; tenore di buffa – operetitenor, laulab koomilistes ooperites ja operettides; kontratenor – eriti harva esinev kõrge meeshääl, lauldes kasutab peamiselt nn peatooni e falsetti
Andrea Bocelli – Mattinata
Bariton
Keskmise kõrgusega meeshääl. Ulatus jääb tenori ja bassi vahele, tämber tumedam kui tenoril, kõige enam levinud meeshääl
Don Giovanni – Bryn Terfel, Sylvia Schwartz
Bass
Madal meeshääl. Basso buffo – kerge, liikuv bass, sageli esitab ooperis koomilisi osi; basso profundo- võimas, väga madal bass
Jaakko Ryhänen – Boris Death Scene ( Mussorgsky – Boris Godunov )