2. klassInimeseõpetus

Inimeseõpetuse tööraamat 2. klassile

Liiklus ja mina

Buss peatub kooli bussipeatuses. Mööda sõidab jalgratas ja sinine auto. 3 koolilast ületavad teed ülekäiguraja juures. 2 poissi ületavad teed bussi eest, kus puudub ülekäigurada.

Milliseid ohte sa pildil märkad?
Jutusta, kuidas tuleb käituda.

  1. Jutusta oma kooliteest. Kasuta abistavaid küsimusi.
a) Kui pikk on sinu koolitee?
b) Kuidas tuled hommikul kooli?
c) Mis on sinu kooliteel ohtlikku?
d) Mida inimesed liikluses õigesti teevad?
e) Mida mina liikluses õigesti teen?
f) Kuidas lähed koolist koju?

Sügisel ja talvel, kui lapsed hommikul kooli lähevad, on alles pime. Ka õhtul läheb varakult pimedaks. Seetõttu peab nii jalakäija kui ka rattur olema kindel, et autojuht teda märkab.

pingviin, kes kannab helkurit
  1. Lahenda ülesanne tööraamatus leheküljel 5 või tee mõistekaart vihikusse.

Tee mõistekaart.

Suvi möödus Jutulinna lastel lõbusalt. Suurema osa ajast veetsid lapsed jalgratta seljas. Ka sügisel käivad paljud lapsed rattaga koolis.
  1. Põhjenda iga reegli puhul, miks on see vajalik.
  1. Jalgrattaga sõites kasutan kiivrit.
  2. Mul on seljas erksavärvilised riided.
  3. Juhiloata alla 10-aastane jalgrattur tohib sõita õuealateel ja kõnniteel.
  4. Kõige ohutum on ületada sõidutee jalakäiatele mõeldud ületamise kohas.
  5. Viisakas jalgrattur arvestab jalakäiatega.

Jalgrattur võib sõiduteel üksi sõita alates 10. eluaastast, kui ta tunneb liiklusreegleid ja tal on jalgratturi juhiluba. Jalgratturi juhiluba peab kaasas olema kõigil 10–15 aastastel jalgratturitel.

Liiklusteemalisi mänge

Vaheta koht!
Õpilased istuvad ringis toolidel, näoga sissepoole. Üks laps seisab ringi keskel ning ütleb: "Kõik, kes täna rattaga kooli tulid, vahetagu kohad!" Selle peale vahetavad kõik rattaga tulnud lapsed kohad ning ütleja leiab tekkinud segaduses kiiresti endale ka koha. Seisma jääb uus õpilane, kes püüab välja mõelda uue liiklusega seotud küsimuse. Näiteid:
Kõik, kes teavad, milline on märk "Anna teed" ("Lapsed", Parkla"); 
...kes on kunagi sõitnud lennukiga (rongiga, praamiga jne);
...kellel on olemas rulluisud (ratas, kelk, uisud);
...kes on vales kohas teed ületanud;
...kes tuli täna kooli jala (autoga).
Valgusfoor

Lapsed kõnnivad ringis ning jälgivad mängujuhti. Mängujuhil on käes punane, kollane ja roheline paber. Kui mängujuht tõstab üles punase paberi, peavad lapsed jääma kivikujuna seisma. Kui ta tõstab üles rohelise paberi, peavad hakkama kõndima. Kui aga kollase, peavad lapsed seisma ühel jalal.
Tänav ja kõnnitee

Lapsed seisavad joone taga. See on kõnnitee. Teisel pool joont on sõidutee. Mängujuht hakkab ütlema "sõidutee" või "kõnnitee". Lapsed peavad õigesse kohta hüppama. Kes eksib, langeb mängust välja.