Ideid keskaja käsitlemiseks ajalootundides
Kogumik „Ideid keskaja käsitlemiseks ajalootundides“ koondab erinevad projektide, ülesannete, tööjuhiste ja hindamismudelite näiteid, mis aitavad õpilastel õppida ja mõtestada keskaja teemasid loovalt ning mitmekülgselt. Materjal pakub lisaks traditsioonilistele referaatidele ja plakatite juhenditele ka innovatiivseid ideid, nt lühifilmi, rollimängu või maketi ehitamise juhendeid. Põhiliselt on kogumik suunatud gümnaasiumiõpilastele, kuid kohandades on mitmed juhendid ning projektiideed kasutatavad ka põhikoolis.
Kogumik sisaldab:
- esitluse, essee, arutluse, referaadi ja plakatite juhendeid koos hindamismaatriksitega, et toetada õpilasi uurimistöös, analüüsioskuse arendamises ning iseseisvas õppetegevuses;
- reflektsiooni ülesandeid iga teema lõpus, et aidata õpilastel enda õppeprotsessi paremini mõtestada;
- väitluse juhendit koos hindamiskriteeriumitega, et arendada õpilaste argumenteerimis- ja kriitilise mõtlemise oskust;
- lühifilmi „Üks päev keskaja inimese elus“ loomise juhiseid ja hindamismudelit, mis suunab loovat väljendusoskust ja koostööd rühmas;
- vormistusnõudeid, mis aitavad tagada korrektsuse ja õpilaste õpioskuste paranemise;
- projektiideede kirjeldusi, mis aitavad õpitut reaalse eluga seostada.
Soovitused õpetajale:
- valige sobiv projekti- või töövorm vastavalt klassi suurusele ja õppijate huvidele;
- julgustage õpilasi rakendama oma loovust, näiteks filmi-, rollimängu või animatsiooniprojektides;
- kasutage hindamismaatrikseid, et õpilased teaksid täpselt, milliseid kriteeriume nende tööde puhul hinnatakse ja et tagasiside oleks läbipaistev ning arusaadav.
Nii aitab antud kogumik muuta keskaja ajaloo käsitlemise õppeprotsessis mitmekesiseks, põnevaks ja interaktiivseks, arendades samal ajal õpilaste ajalooalast mõtlemist, loovust, rühmatöö- ja eneseväljendusoskust.