Loodusõpetuse tööraamat 5. klassile. I osa (2024)
Loodusõpetuse 5. klassi kaheosaline tööraamat järgib uut riiklikku õppekava. Teemad on järjestatud nii, et varemõpitu toetab uue osa omandamist ja aitab paremini mõista eri teemade vahelisi seoseid. Teemade reastamisel on arvestatud aastaajalisi võimalusi läbi viia õuesõpet. Õppematerjal aitab luua terviklikku arusaama keskkonnast ja mõista, et looduses on toimunud ja toimuvad pidevad muutused, mida saab vaadelda põhjus-tagajärg-seostena.
Materjal omandatakse aktiivselt tööraamatuga töötades, et ise uusi teadmisi luua. Individuaalse töö kõrval on kesksel kohal koostöö arendamine kogemusõppe kaudu, mis eeldab õppekäike loodusesse, praktiliste tööde läbiviimist ja aega toimunu tagasisidestamiseks ja mõtestamiseks.
Paljud tööraamatu ülesanded on TaskuTargas interaktiivsed ja automaatselt kontrollitavad. Lisaks on peatükkide juures interaktiivseid lisaülesandeid, mida pole pabermaterjalis, ja prinditavaid töölehti.
Digiteeritud sisu on uuendamisel 2024. aasta kordustrüki põhjal.
Loodusõpetuse tööraamat 5. klassile. I osa (2024)
-
1. VESI KUI AINE
- 1.1. Mina ja puhas vesi +2
- Praktiline töö. Veekeskkonna tihedused toatemperatuuril
- 1.2. Vees on keemiat. Vette mahub palju soojust +2
- 1.3. Temperatuur ja aine olekud +2
- 1.4. Vesi vedelas olekus +2
- Praktiline rühmatöö. Nähtused vee kuumutamisel
- 1.5 Vesi gaasilises olekus +2
- Praktiline rühmatöö. Kahe erineva vedeliku – vee ja atsetooni – lenduvuse võrdlemine
- 1.6. Vesi tahkes olekus. Sulamine +2
- Praktiline rühmatöö. Tahkes olekus vee ehk jää soojenemine ja sulamine
- 1.7. Vesi tahkes olekus. Tahkumine +2
- 1.8. Vesi kolmes olekus. Kokkuvõte +2
- 1.9. Vee liikumine soojenemisel +2
- Praktiline rühmatöö. Vee liikumine soojenemisel
- 1.10. Pindpinevus +2
- Praktiline rühmatöö. Vesi omab pinda vedelas ja tahkes olekus
- Praktiline rühmatöö. Pindpinevus on vedelike pinna omadus
- 1.11. Märgamine +2
- Praktiline paaristöö. Milliseid materjale vesi märgab?
- Praktiline paaristöö. Pindpinevuse vähendamine pindaktiivsete ainetega
- Kokkuvõte. Vesi kui aine
-
2. VESI ELUKESKKONNANA
- 2. Vesi elukeskkonnana +2
- 2.1. Loodusteaduslik uurimus. Kodukoha veekogu elurikkus
- Õppekäik
- Tulemused
- 2.2. Siseveed +2
- Praktiline töö. Vee läbilaskvus erinevates setetes
- 2.3. Jõed +2
- 2.4. Järved +4
- 2.5. Elutingimused järves +2
- Praktiline töö. Kiirguse neeldumine heledal ja tumedal pinnal
- Praktiline töö. Soojusjuhtivus
- Vahekokkuvõte
- 2.6. Mageveekogu toiduahelad ja -võrgustikud
- Ühistöö. Toiduvõrgustik
- 2.7. Taimede kohastumused eluks vees +2
- 2.8. Loomade kohastumused eluks vees +2
- 2.9. Organismide koostöö elukoosluses +2
- Rühmatöö. Organismide rollid elukoosluses
- Kokkuvõte. Siseveekogud
- LISAD
Elbe Metsatalu on geograaf, kauaaegne geograafia ja majanduse õpetaja, metoodik ja meisterõpetaja, kes on koostanud hulgaliselt õppematerjale, metoodilisi juhendeid ja ainekavu loodusõpetusest, geograafiast, ettevõtlus- ja majandusõppest. Ta on juhtinud loodusvaldkonna õpiprojekte ja läbi viinud õpetajate metoodilisi koolitusi. Eesti ettevõtlik haridustöötaja 2014, aasta ettevõtlik õpetaja 2018.
Maarika Männil on bioloog, kauaaegne loodusõpetuse, bioloogia, terviseõpetuse ja uurimistöö aluste õpetaja, kes on juhendanud vabariigi teaduspreemiaga auhinnatud õpilastöid ja rahvusvaheliste olümpiaadide laureaate. 2011. aastal tunnustati Maarikat Järvamaa aasta õpetaja tiitliga. Praegu töötab ta keskkonnahariduse spetsialistina, et ise praktiseerida ja teisi innustada õuesõpet kogemusõppena läbi viima.