KATOLIIKLIK KULTUURIELU KESKAJAL
Keskajal ühendas kogu Euroopat katoliiklus ja ladina keel ning sellel põhnes kultuurielu. Ladina keelt kasutati kirikutes, kloostreis, ülikoolides, kauplemisel, diplomaatias jne. Vana-Liivimaa piiskopkondade keskustesse rajati toomkoolid, millest kõige kauem töötas Tallinna Toomkool. Toomkoolide eesmärgiks oli tagada haritud vaimulike järelkasv, kuid õpetati ka linnarahva lapsi. Esimeses kooliastmes õpetati grammatikat, retoorikat ja dialektikat, teises aga aritmeetikat, geomeetriat, muusikat ja astronoomiat. 15.saj.hakati rajama lihtrahva jaoks linnakoole, mis koosnesid alamastmest või olid ka ülemastmega. Talupoegadest olid koolis käinud väga vähesed.. Maakohtades olid kultuurivahendajaks kihelkonnapreestrid ja rändmungad. Eesti oli jagatud kirikukihelkondadeks. Kloostrid olid olulised kultuurikolded, eriti paistis silma Tallinna dominiiklaste klooster. Kloostrid levitasid teadmisi ja oskusi kaudselt. Dominiiklaste ja frantsiskaanide mungad liikusid ringi ja suhtlesid rahvaga. Tsistertslastel aga olid suurepärased saavutused põlluharimises ja aianduses. 1407 a. asutasid birgitiinid Pirita kloostri, mille puhul oli tegemist segakloostriga. Klooster etendas olulist rolli ümberkaudsete eestlaste usuelus.
Sulle võivad huvi pakkuda need õppematerjalid:
Aatomid ja molekulid
Minu keel, minu maailm. Minu keha ja tervis
INETU PARDIPOEG. Muinasjutt kuulamiseks
Geomeetria
Атомы и молекулы
Õpime tähti. P-täht
Tundetarkus lastele. VASTIKUS
Kuidas ja miks saada Ameerika presidendiks?
Ruutvõrrandi mõiste, ruutvõrrandi lahendivalem, ruutvõrrandi liigid
MEISTERDA! Liikuv kaart sõbrapäevaks
Õpime tähti. K-täht
Õpime tähti. O-täht
Jäätmed pole kõigest prügi
Eesti keele grammatika kordamine 9. klassile
Õpime tähti. S-täht
Funktsioonid ja nende graafikud
Tundetarkus lastele. RÕÕM
Märkasid viga? Anna sellest teada ja teeme TaskuTarga koos paremaks!
