Ohm’i seadus. Takistus. Juhtivus
Seose kahe elektrivoolu iseloomustava füüsikalise suuruse – pinge ja vooltugevuse avastas 1827. aastal saksa kooliõpetaja, füüsika ja matemaatik Georg Simon Ohm, mistõttu teatakse vastavat loodusseadust ka Ohm’i seadusena: voolutugevus ahelas on võrdeline pingega selle ahela otstel ja pöördvõrdeline selle ahela takistusega:
Sulle võivad huvi pakkuda need õppematerjalid:
Liitmine 10 piires
Peastarvutamine I kooliastmele
Õpime tähti. Ä-täht.
MEISTERDA! Papist kevadlill
Täis- ja kaashäälikuühend
Kell ja kellaaeg
Õpime tähti. I-täht
NUPUTAME KOOS! Munadepühad
Tundetarkus lastele. ÜLLATUS
Õpime tähti. P-täht
Õpime tähti. Ö-täht
Õpime värve!
Harjutamine teeb meistriks: eesti keele käänded
Ratsionaalavaldised
Haridustreff 2023 loengud
Õpime tähti. R-täht
Aatomid ja molekulid
Tundetarkus lastele. VASTIKUS
kus I – voolutugevus; U – pinge ja R – takistus
Kui pinge ahela otstel 1V tekitab ahelas voolu tugevusega 1A, on selle ahela takistus 1Ω (oom).
Algselt pani Ohm oma seaduse kirja hoopis kujul:
kus I – voolutugevus; U – pinge ja G – juhtivus
Juhtivuse ühikuks on siimens (1S)
Kui voolutugevusel 1A on pinge selle ahela otstel 1V, on selle ahela elektrijuhtivus 1S (siimens).
Takistus ja juhtivus on teineteise pöördväärtused!
Ohm avastas, et takistus (juhtivus) ei sõltu pingest juhi otstel ega ka voolutugevusest juhis ning nende suhe erinevate tarbijate korral on erinev. Küll on takistus (juhtivus) nende kaudu arvutatav.
Takistus (juhtivus) sõltub hoopis tarbija mõõtmetest, materjalist ja temperatuurist:
kus ρ (roo) – materjali eritakistus, σ (sigma) – materjali erijuhtivus, l – juhi pikkus, S – juhi ristlõike-pindala.
Eritakistuse mõõtühikuks on oom korda meeter (1Ω∙m) – see on 1m pikkuse ja 1m2 ristlõikepindalaga tarbija takistus. NB! Lubatud on kasutada ka oom korda ruutmillimeeter meetri kohta – see on 1m pikkuse ja 1mm2 ristlõikepindalaga tarbija takistus.
Materjali eritakistus (ρ) sõltub temperatuurist:
kus ρ0 – juhi eritakistus normaaltemperatuuril (t0=0°C); – takistuse temperatuuritegur ja t – juhi temperatuur.
Takistuse temperatuuritegurit α mõõdetakse kraadi pöördväärtustes .
Metallide takistuse temperatuuritegur on positiivne – so temperatuuri tõustes, metallide eritakistus suureneb, temperatuuri kahanedes takistus väheneb. Dielektrikute ja pooljuhtide korral on takistuse temperatuuritegur negatiivne – temperatuuri tõustes takistus väheneb (juhtivus suureneb).
Väga madalatel temperatuuridel (u 3K=-270°C) kaob metallide elektritakistust täielikult (R=0!) – seda nähtust nimetatakse ülijuhtivuseks.
Märkasid viga? Anna sellest teada ja teeme TaskuTarga koos paremaks!